Yongso


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


Yongso
Plastic(3D Printed), Steel pipe, Mixed media
Dimensions variable, 2019


이 작품은 용두(龍頭)라는 전통한옥의 건축양식을 이용하여, 기우제를 지내기 위한 신전으로써의 성격을 현대적인 공간에 깃들게 한다. 본래 용두(용의 머리)란 한옥건축물에서 지붕을 장식했던 조각양식으로써, 목조 건축이 중심인 우리나라에서 이러한 용두는 화마(火魔)를 막으려는 벽사(辟邪)의 의미를 가지고 있었다. 즉, 물의 힘을 극대화 시킴으로써 혹시 모를 화재를 예방하는 주술적 장치였으며, 이는 용이 물과 관련된 신물이라는 믿음을 바탕으로 한다. 나는 전국의 유적지와 박물관을 순회하며 우리나라의 건축양식에서 보여졌던 다양한 용두의 자취를 찾았고 이들을 3D 스캐닝 기술을 통해 디지털화된 자료로 수집했다. 그리고 이러한 용두의 3D 데이터를 소스로 이용해서 구조용파이프(Scaffolding pipes)를 연결하고 고정시키는 조인트로 설계(Design)하고 이를 3D 프린터로 출력했다. 전시공간에는 이러한 조인트를 통해 결합되고 연결된 구조용파이프가 천장과 보를 지탱한다. 물의 상징으로써만 존재했던 전통양식인 용두가 현대건축물인 전시공간에서 실제 구조용파이프를 고정하는 조인트로써 기능하게 되면서, 전통과 현대라는 상반된 건축양식이 새로운 관계를 맺기 시작한다. 아울러 용두라는 물을 상징하는 주술적 장치를 통해 이 공간은 기우제가 이루어지는 신성한 장소인 용소, 즉 용이 머무는 못(沼)의 성격을 띄게 된다.


Drawing on Yongdu (龍頭), a decorative tile used for the tiled roof of traditional Korean houses(hanok), this work brings the characteristics of the sanctuary that was once used to hold the ritual for rain into a contemporary space. Originally, Yongdu (dragon's head) was a sculptural decoration shaped like a dragon’s head attached to the end of the tiled roof of a hanok. In Korea, where wooden architecture is the norm, the Yongdu had the symbolic purpose of preventing the disaster of a fire. In other words, the Yongdu was a magical device used to prevent fire by maximizing the power of water. This is based on the belief that the dragon is a spirit animal associated with water. I traveled through historical sites and museums throughout the country and searched for the various traces of the Yongdu used in traditional Korean architecture. Using 3D scanning technology, I collected them in the form of digital data. Taking this 3D data of Yongdu as the source material, I designed the joints to connect and fix scaffolding pipes and then printed them out using a 3D printer. In the exhibition space, the scaffolding pipes that are joined and connected through these joints support the ceiling and beams. Now Yongdu, a part of traditional architecture that has existed only as a symbol of water, functions as a joint for fixing scaffolding pipes in the exhibition space, which is a modern structure, and these two completely different architectural styles, representing tradition and modernity, begin to form a new relationship. Moreover, through the ‘magical’ device called Yongso that represents water, this space comes to have the characteristic of Yongso (龍沼), the pond in which the dragon stays, which refers to the sacred place where the ritual for rain is held.