Chimhodu

 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


 Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


Chimhodu 
Hematite, Plastic(3D Printed), Cooler, Mixed media
130 x 80 x 125cm, 2019


이 작품은 우리나라 전통기우제의 방식인 침호두(沈虎頭)를 모티브로 하였다. 침호두란, 용이 머무르는 장소, 즉 용소라 불리는 곳에 호랑이의 머리를 집어넣어 용호상박의 적대적인 관계를 유도함으로써 잠자고 있던 용을 자극시켜 비를 부르는 기우제이다. 이는 용과 호랑이가 서로 상극이라는 믿음에서 비롯되었는데, 이것은 오행(五行)과 관련이 있다. 오행은 동양 철학에서 우주 만물의 구성요소를 5가지 방위(동,서,남,북 그리고 중앙), 재료적 성질, 색 그리고 신수(神獸)로 압축해서 설명하는 이론이다. 그 중 동쪽을 대표하는 신수가 용(龍)이고 재료적 성질은 '나무'이며 색은 청색 그리고 계절은 따뜻해지는 봄을 상징한다. 반대쪽인 서쪽의 신수는 범(虎)이고 재료적 성질은 '쇠'이며 색은 백색 그리고 계절은 서늘해지는 가을이다. 여기서 알 수 있듯이 거의 모든 부분에서 용과 호랑이는 상극을 이루는데, 그 중 용이 '차가운 쇠'를 싫어한다는 것을 유추할 수 있다. 실제로 1850년대 중국을 여행했던 미국선교사인 Samuel Wells Williams의 대표적 저서인 (1897>에서 중국문화의 용에 대해 언급을 했는데, 용이 쇠를 얼마나 무서워하는지 바늘로도 용을 죽일 수 있다고 언급했다. 나는 이렇듯 호랑이를 상징하는 쇠를 이용해서 비를 부르는 기우제를 진행하고자 한다. 제단 위에는 쇠의 원재료인 철광석이 놓여지는데 이는 철광석이 인위적인 가공이 섞이지 않는 쇠의 가장 순수한 상태라 여겨졌기 때문이다. 이 작품이 용을 자극하는 기우제니 만큼 용이 머무는 장소를 상징하는 작품, <용소>(2019)와 함께 전시될 때 그 의미가 완성된다.


This work is based on the motif of Chimhodu (沈虎頭: literally, immersing the tiger’s head in water), which is a form of the traditional Korean rain calling ceremony. Chimhodu is a ritual to bring rain during which people put a tiger’s head into a place called Yongso (meaning a place where the dragon stays) to induce hostility between dragon and tiger and provoke the sleeping dragon in order to bring about rain. Traditionally, the contest between dragon and tiger has been thought as a match pitting diamond against diamond. This comes from the belief that dragons and tigers are in rivalry with each other, which is related to the philosophy of the Five Elements (metal, wood, water, fire, earth). In the Oriental philosophy, the Five Elements concept is a theory that explains the universe as being composed of the five cardinal points (east, west, south, north, and center), the material properties, colors, and divine animals. Among them, the east is symbolized by the dragon, its material property is ‘tree,’ its color is blue, and its season is warm spring. On the opposite side, the west is symbolized by the divine animal the tiger, its material property is ‘iron,’ its color is white, and its season is cool autumn. As we can see, in almost all aspects dragon and tiger form an opposite polarity, and we can infer that the dragon dislikes ‘cold iron.’ Samuel Wells Williams, the American missionary who traveled to China in the 1850s, wrote a book titled History of China (1897) that mentioned the dragon in Chinese culture, and claimed that the dragon was so scared of iron that even a needle was enough to kill the beast. So, by making use of iron that symbolizes the tiger, I am going to perform a ritual to bring rain. Iron ore, the raw material of iron, will be placed on the altar, because I believe that this is iron in its purest state, as no artificial processing has been involved. Because this work is a ritual for rain that rouses the dragon, the work is complete only when exhibited together with Yongso (2019), a work that symbolizes the place where the dragon stays.