Memorial Antenna: Virgin Mary

Memorial Antenna: Virgin Mary
A statue as an antenna, Shortwave receiver, Spectrum display, Horn speaker, etc.
Dimensions variable, 2011



Memorial Antenna: Virgin Mary

A statue as an antenna, Shortwave receiver, Spectrum display, Horn speaker, etc.

Dimensions variable, 2011


Memorial Antenna: Virgin Mary
A statue as an antenna, Shortwave receiver, Spectrum display, Horn speaker, etc.
Dimensions variable, 2011


Memorial Antenna: Virgin Mary
A statue as an antenna, Shortwave receiver, Spectrum display, Horn speaker, etc.
Dimensions variable, 2011


Memorial Antenna: Virgin Mary
A statue as an antenna, Shortwave receiver, Spectrum display, Horn speaker, etc.
Dimensions variable, 2011


Installation View from Memorial Antenna: Virgin Mary
Basilica, Esztergom, Hungary, 2011


video
Video Documentation from Memorial Antenna: Virgin Mary, 2011


프로젝트는 역사적, 정치적 혹은 종교적 사건을 기념하기 위해 세워진 동상이나 기념비를 단파라디오를 받아들이기 위한 안테나로 이용하는 작품이다. 대부분의 기념비적인 동상은 야외에 설치되기 위한 내구성을 위해 브론즈와 같은 금속으로 제작되는데, 금속은 도체 (전기가 통하는 물질)이므로 단파 라디오의 신호를 받아들이기 위한 안테나로 이용될 수 있다. 이 프로젝트에서 이용되는 단파수신기는 성능이 그리 좋지 않았던 초창기의 수신기를 재현한 것으로, 이러한 수신기의 단순함은 주파수의 종류나 음질에 있어서 안테나의 성능에 더욱 의존하게 만든다. 결과적으로 안테나로써의 동상 크기와 형태 그리고 위치가 주파수의 종류와 음질을 결정짓는 변수로 작용하며, 허공에 떠도는 수 많은 주파수중에서 자신과 공진하는 특정 주파수들을 받아들이게 된다. 작업은 안테나로써의 동상, 동상에 연결된 수신기 그리고 라디오 방송을 실시간으로 전달하는 스피커로 구성된다. 프로젝트는 사물을 구성하는 주요소로서 상징성(의미)과 물질성(재료)을 설정하고, 수신기의 기능을 새로 부여하여, 사물의 강렬한 상징성 뒤편에 침잠되어 있던 물질적인 속성을 표면화시킨다. 안테나로서의 ‘동상’은 우리가 가지고 있는 인식 체계에 의해 어떤 관념적인 의미가 덧입혀지기 전의 상태, 즉, 그것이 기념비로 규정되기 이전에 지니고 있었던 잠재성을 드러낸다.

Memorial Antenna (2011 – ongoing) is a series of projects that uses historical, political, or religious monuments as antenna for receiving shortwave radio signals. Memorial monuments are usually installed outdoor, and for the durability reason they are made of metal such as bronze. A metal is a conductor, a material through which electricity can travel, and it can thus be used as an antenna for receiving radio signals. The shortwave receiver used in this project is a reproduction of an early model that is quite crude. It means that the quality of the reception would depend greatly on the performance of the antenna. Ultimately, the size, the shape, and the location of the monument become the decisive factors determining the bandwidth size and the sound quality of the receiver, as the receiver receives only the signals that resonate with itself among the cacophony of electromagnetic wavelengths floating in the air. The works in this series are composed of a public monument, functioning as an antenna, a receiver attached to the monument, and a speaker that transmits a live radio broadcasting program. The basic premise of this project is that what constitute an object are both its symbolic significance and material substance. The project then adds another dimension to the object by making it function as an antenna for receiving radio signals. It thereby brings to surface the material property hidden behind the intense symbolism of the object. A monument as an antenna exposes the potentiality of the material it is made of. It returns the monument to its premonument state, a state in which  it has not yet been doused with an ideological significance, or a state in which it is not yet part of our cognitive system and therefore not yet defined as a monument.